Tekst je originalno objavljen na portalu Netokracija.
Digitalna agencija Akcija je nedavno proslavila peti rođendan, što je bio povod da iznesem 5 ključnih stvari koje smo naučili u ovih 5 godina rada. U nastavku ću koristiti isključivo izraz “digitalna agencija” jer smatram da je ono što agencija, barem Akcija, danas radi puno više od ograničavajućeg termina “marketing”. Digitalne su agencije danas spoj marketinga, tehnologije, strategije, matematike, statistike, psihologije… Sve to (i ono što sam zaboravio napisati :) objedinjeno je u jednoj digitalnoj agenciji.
1. Zaposlenici
Ovo sam morao staviti na prvo mjesto jer su zaposlenici jedna od najvažnijih karika u vašem poslovanju. Mi na naše zaposlenike gledamo kao na obitelj. Trudimo se da se dobro osjećaju na radnom mjestu i da se konstantno razvijaju – i napreduju – u svim segmentima. Naravno, nije uvijek bilo tako, jer bi često voditelji bili preduboko u operativi i ne bi se stigli baviti s ljudima. No, kad-tad to dođe na naplatu i na površinu ispliva puno problema.
Ljudske je resurse važno dobro posložiti, da znate koga tražite i kako će se ta osoba uklapati u kulturu vaše kompanije. Svako pogrešno zapošljavanje može vas koštati puno više, posebice ako ste manja agencija, te vas može udaljiti od zacrtanih ciljeva. Na ovom smo području puno napredovali i vjerujem da će to omogućiti još bolju okolinu za razvoj ljudi (i agencije).
2. Mudro birajte klijente
Klijent nije uvijek u pravu i agencija ne treba pod svaku cijenu uzimati posao. Često se događa da klijenti i agencije ne dijele iste vrijednosti, a to zna prouzrokovati nezadovoljstvo s obje strane. U ovih smo pet godina naučili mudro birati klijente s kojima ćemo rasti i koji poštivaju naš način rada. To je jedna od stvari koju se trudimo jasno komunicirati, kako zaposlenicima, tako i klijentima.
Naši su klijenti naši prijatelji i s njima, kao i sa zaposlenicima, imamo obiteljski odnos. Važno nam je da taj odnos bude iskren, kako bismo na njemu mogli graditi povjerenje. Sve to proizlazi iz vrijednosti agencije koje su se iskristalizirale u ovih 5 godina.
3. Edukacija i promjene u digitalu
Cjeloživotno učenje danas je normalna pojava u svijetu s obzirom na promjene na tržištu rada. U digitalu je to dosta intenzivnije i promjene se događaju na dnevnoj bazi, a zaposlenici moraju imati širok spektar znanja kako bi mogli klijentima omogućiti kvalitetna rješenja.
Ako vaši zaposlenici nemaju kulturu učenja, agencija će stagnirati. Primjećujem trend raznoraznih certifikata/tečajeva u trajanju od nekoliko mjeseci, što je sasvim u redu za ulazak u digitalni svijet. Međutim, očekivati da ćete u šest mjeseci postati digitalac, čista je zabluda. Konstantna edukacija i rad na pravim digitalnim projektima omogućit će da kroz 2-3 godine za sebe možete reći da se bavite digitalom. Ranije možete ovladati određenim područjima, ali to su tek mikro cjeline, dio jedne puno veće priče.
4. Strategija, ciljevi i resursi
Digitalci su ljudi koji žele više, testiraju neke nove stvari, guraju industriju naprijed i konstantno traže neke nove izazove. Za agenciju je dosta važno da ima jasno definirane ciljeve za određeno razdoblje (mjeseci, godine…) te da se sukladno tim ciljevima razvija. Sve to mora biti transparentno iskomunicirano prema zaposlenicima. Po mom mišljenju, to je važan motivacijski faktor za bilo koju tvrtku, a naročito za digitalnu agenciju.
Tu se pojavljuje jedna varijabla, a to je vrijeme. Ono što jedna digitalna agencija prodaje je vrijeme, odnosno usluga u koju su uloženi određeni sati rada. Važno je što više toga mjeriti kako biste znali kako stojite s poslovne strane. Vrijeme kao varijabla značajno utječe na strateške ciljeve, stoga je važno znati gdje ga i kako trošimo. U 2015. godini pisao sam članak o tome kako smo na jednom projektu imali 310 nenaplaćenih sati. Da to nismo mjerili, definitivno ne bismo imali cjelokupnu sliku o tome i ne bismo uveli određene promjene po tom pitanju.
I ne samo prema klijentima – dosta je važno kako trošite vrijeme na vašim internim projektima i kakvi su rezultati tih ulaganja. Precizno mjerenje vremena nije lako postići, ali je važno ugraditi ga u kulturu poslovanja agencije. Da ponovim, nije lako, ali može se, samo je potrebno jasno komunicirati zbog čega se to radi i biti konzistentan.
Nakon pet godina rada staneš, duboko udahneš i pogledaš što si stvorio u tom periodu. To je rezultat uloženog vremena.
5. Cijeli vam je svijet tržište – ne ograničavajte se
U ovih smo 5 godina radili na vanjskom tržištu, a tamo radimo i danas. Vjerovanja sam da je digitalnim agencijama cijeli svijet tržište i da se ne treba ograničavati lokacijski. Naravno, put do tamo nije lagan, ali je ostvariv. Primjerice, za Walt Disney radili smo tri projekta, potom za Discovery Channel, Kinder i mnoštvo drugih vanjskih klijenata (kroz naš development odjel Fenix.Agency, a prije toga kroz startup, proizvod FenixApps). Na takvim ste tržištima u prilici raditi projekte kakvi nisu zamislivi kod nas, s aspekta kulture, demografije, budžeta kultura… Trenutno se pripremamo za još jači proboj na međunarodno tržište. Rebranding. Uvijek naprijed, #uvikkontra.
I da zaključim, vjerujem da u ovoj industriji imamo mogućnosti oblikovati poslovanje točno onako kako mi želimo. Ne obazirem se previše na ustaljena mišljenja i norme koje su postavljene u samoj industriji. Ako malo proguglate i vidite čime se sve bave digitalne agencije danas, shvatit ćete da norme i pravila u ovoj industriji ne vrijede. Naprotiv, tu se da se ruše.
Za kraj, infografika posvećena pet godina Akcije u kojoj, među ostalim, otkrivamo kako smo u pet godina promijenili i pet ureda, ali i odgovor na pitanje iz naslova – koliko smo šalica kava ukupno popili. Spoiler – više od pet. ;) http://akcija.com.hr/akcija/pet-godina-akcije/
Odgovori