Moramo vam priznati jednu stvar: mi, digitalni marketingaši, nismo uvijek složni oko jedne stvari: koji kanal digitalnog marketinga donosi najbolje rezultate?
Relativno često dobivamo pitanje naših klijenata (i općenito drugih tvrtki): “Što je meni najbolje odabrati kako bi dobio najbolje rezultate?”. To je skroz legitimno pitanje, ali odgovor na njega nije i ne može biti jednoznačan.
Korisnici koriste različite kanale na različite načine i za različite stvari.
Na pisanje ovog članka me ponukala nedavna izjava jednog kolege koji je napisao: “Newsletteri su puno bolji od društvenih mreža”. Zamislimo hipotetsku situaciju: tek ste krenuli s poslovanjem, tek ste kreirali mailing listu koja se sastoji od praktički 0 pretplatnika (idemo zamisliti da radite pošteno pa ne kupujete mailing liste, što vam ne bismo preporučili) i trebate hitno ispromovirati neku svoju ponudu. Kreirate newsletter i pošaljete ga na 0 pretplatnika. Rezultat: nula. Zero. Nothing. Alkar Digitalni marketingaš u ništa.
S druge strane, kreirate Facebook stranicu, objavite informacije koje želite promovirati i uložite nešto novaca u Facebook oglašavanje. Tu objavu vide tisuće/deseci tisuća/stotine tisuća korisnika Facebooka. Rezultat: nešto. Something. Alkar Digitalni marketingaš barem 1 punat.
Je li onda newsletter bolji od Facebooka?
Ovisi kako kome. Ako nemate kvalitetnu bazu email pretplatnika (niste dali povoda pretplatnicima da se prijave), onda vam cijeli newsletter marketing pada u vodu. Potrebno je dati dovoljan razlog korisnicima da vam ostave svoju email adresu, recimo putem content marketinga ili obećanjem da će putem newslettera dobivati odlične ponude. Na primjer, Hrvoje Bujas iz portala za grupnu kupovinu Crno jaje kaže da je njima newsletter glavni kanal prodaje, a da im Google i Facebook baš i ne donose prodaje. Pa naravno, kada su organski prikupili odličnu bazu pretplatnika koji su rekli: “Da, evo vam moju email adresu i molim vas svaki dan mi na nju šaljite vašu ponudu, želim je kupiti!”. Ako imate desetke tisuća takvih pretplatnika, naravno da će vam newsletter biti odličan prodajni kanal, puno bolji i od Facebooka i od Googlea (teško da će netko guglati “janjetina s 50% popusta u Zagrebu”). Ali ako nemate ovakvu bazu, onda vam newsletter najvjerojatnije neće biti bolji od Facebooka.
Stani, stani, a gdje tu Google?
Ma doći će i Google na red, morali smo krenuti s lakšim temama. Kada uspoređujemo Google i Facebook (ili bilo koju drugu društvenu mrežu), moramo shvatiti da korisnici ne koriste Google i Facebook na isti način. Na Googleu korisnici traže točno informaciju koja ih zanima (zanima me Facebook oglašavanje pa u Google upisujem “Facebook oglašavanje” ili “agencija za Facebook oglašavanje“). Ukoliko se bavite Facebook oglašavanjem, naravno da vam je u cilju pojaviti se sa svojom web stranicom na vrhu pretraživanja. To možete na dva načina:
- Putem optimizacije za tražilice (SEO – Search Engine Optimization), koja se dalje dijeli na onsite optimizaciju i offsite optimizaciju
- Putem Google AdWords oglašavanja, gdje ste zakupili ključne riječi kojima se bavi vaša tvrtka
Naravno, niste jedini, i vaša konkurencija se trudi biti prva u organskim rezultatima i pokušava biti na vrhu plaćenih oglasa, uz smanjivanje cijene po kliku i što relevantnije prikazivanje oglasa.
Kao što vidite, nije to sve jednostavno i potrebno je paziti na puno parametara. Ali nitko ne može poreći da je Google odličan kanal i da se definitivno može isplatiti ukoliko se zna što se radi s njim, jer svoje oglase prikazujete točno onda kada korisnici traže uslugu koju nudite.
Pa zašto onda Facebook?
Vidite, korisnici Facebook koriste na drugi način. Ako im treba Facebook oglašavanje, to traže na Googleu. Ali na Facebooku komuniciraju i traže Facebook stranice koje se tiču društvenih mreža i Facebooka. Putem toga, Facebook ih stavlja u određene kategorije, poput “social media marketing” ili “digital marketing“. Tim korisnicima onda možete, i prije nego što počnu tražiti, pokazati da upravo vi to nudite svojim klijentima. Oni će vas likeati, redovno dobivati obavijesti koje stavljate na svoju Facebook stranicu, posjetit će vašu web stranicu i vaš blog, preuzet će vaš ebook… drugim riječima, saznat će za vas, educirati se i vi ćete im postati eksperti za materiju koju nudite. Vjerojatnost da će netko vidjeti oglas na Facebooku, posjetiti vašu web stranici i odmah kupiti je mala. Ali Facebook je odličan kanal za komunikaciju, za postavljanje pitanja, za brand awareness… nešto što Google ne omogućava.
S druge strane, imate kampanje gdje vam je Facebook jedini izbor. Uzmite na primjer kampanju koju smo radili za Hotel Park Split i promociju jazz večeri. Da smo išli na Google, što mislite koliko bi ljudi iz Splita i okolice tražilo na Googleu “jazz večeri Split” ili “jazz koncert Split”? Nismo provjeravali, ali pretpostavljam jako malo jer to nisu informacije koje se traže na Googleu. Newsletter bi mogao proći, ali nisu imali izgrađenu bazu mailova osoba iz Splita i okolice (možda su i imali bazu mailova gostiju hotela, ali to nam ne pomaže puno jer nismo njima oglašavali). Facebook je tu bio odličan kanal: prikazali smo oglase točno određenoj skupini, kojoj nije ni padalo na pamet da bi se to moglo događati u njihovom gradu i koju su jako pozitivno reagirali na taj oglas. Facebook #ftw!
Pa što mi onda radimo za Akciju?
Sve. Pišemo blog. Na osnovu bloga, jako smo dobro organski rangirani za pojmove za koje želimo biti rangirani. Blogom educiramo tržište i tržište nas smatra stručnjacima za digitalni marketing. Dodatno, radimo Google AdWords oglašavanje, kako bi i uz organske rezultate bili visoko i kod plaćenog oglašavanja. I na taj način dovodimo posjetitelje na web stranicu. Jako smo aktivni na društvenim mrežama i tamo aktivno komuniciramo s fanovima. Imamo preko 10.000 fanova na Facebooku, kojima svako toliko oglašavamo određene objave, kao što ćemo oglašavati i ovaj članak (jer je tih 10.000 fanova naša ciljana skupina). Stalno ih podsjećamo na Akciju, redovno radimo i remarketing oglašavanje. Imamo i ebookove. Cilj nam je da korisnici nakon posjete web stranici preuzmu i neki naš ebook pa time postanu lead, odnosno potencijalni klijent. Imamo i newsletter, pa našim pretplatnicima jednom tjedno šaljemo i popis najvažnijih vijesti iz svijeta digitalnog marketinga i općenitih vijesti koje se tiču Akcije. Pa imamo ovo, ono… da ne duljim.
Što nam donosi rezultate?
Imamo postavljene Goals u Google Analytics (ako to nemate postavljeno, obavezno to uradite!). Kada pogledamo odakle nam dolaze ljudi koji su popunili kontakt formu (uz ostale Goals koje imamo), vidimo da većina toga dolazi preko Googlea (što organski, što plaćeno). Ali da nemamo svega ostalog (sadržaj, društvene mreže, newsletter…) sam Google ne bi ni približno donosio tako dobre rezultate. Vidimo da nas sve više googlaju putem brend ključnih riječi, poput “agencija akcija“, što znači da ciljano traže nas i samo nas. A to smo postigli putem društvenih mreža i content marketinga.
Jednostavno, bitan je mix svega. Društvene mreže poput Facebooka nisu i neće biti Google, jer ih korisnici koriste na posve drugi način. Ako gledamo isključivo konverzije, to sve ovisi o industriji kojim se bavite. Ali najbolje rezultate će uvijek dati mix svih kanala, jer korisnici dolaze u kontakt s vama na razne načine. To nekada može biti Google, nekada može biti Facebook.
Što vama donosi najbolje rezultate?
Izvori slika:
echo adrotate_group(20);
Zatražite ponudu
Newsletter
Kategorije
- akcija (31)
- community management (19)
- content marketing (19)
- development (7)
- digitalni marketing (8)
- društveni mediji (25)
- edukacija (16)
- facebook (47)
- foursquare (1)
- instagram (4)
- linkedin (5)
- marketing automatizacija (1)
- pinterest (1)
- twitter (10)
- vijesti (4)
Mix, cilj, mjerenje => remix, cilj, mjerenje => itd u beskonačnost. Tek nakon toga može se znati koji je kanal za nekoga najbolji.
Uskoro spremam objavu jednog testa pa će biti zanimljivo….
Uh, i ja primam upite za “optimalan media-plan”. To je vjera kao otprilike u sveti gral, ili si svjestan da ne postoji, ili si cijeli život u beznadnoj potrazi.
Imam ponešto drukčiji rakurs na ovu temu, i zbog toga se nisam odvažio pisati članak.
Prvo, digital u ozbiljnim kampanjama i na razvijenim tržištima čini 15 do 30% adspenda. Od toga, najveći dio otpada na display koji se ovdje ne spominje.
Drugo, usporedba kupljenih fejsbukaša i nepostojećih NL pretplatnika nije baš ispravna. Trebalo bi računati trošak akvizicije po kanalu kroz LTV korisnika, ili makar po atribuciji last-click konverzije ako ne ide drukčije.
Izbor kanala ovidi o jako puno faktora, a daleko bolji rezultati su kad se rade simultano. A ne svaki pojefinačno: ili Google SEM, ili Facebook. To ne smije bit ni dilema.
I naravno, to je tek akvizicija tj. to su više ili manje kvalificirani leadovi. Rezultati dolaze kasnije, i to samo ako je cijela putanja od landinga do kraja funnela isto tako testirana i mijenjana, po istoj metodi kako Varga kaže za akviziciju :)
[…] službena verzija je da je svaki od tih kanala oglašavanja bolji u različitim situacijama i potrebama oglašivačke kampanje i samog klijenta. Neslužbena verzija je da tim ADWORDS4LIFE […]
[…] ćemo vam pokazati koja su područja u kojima se može iskoristiti te kako ju ukomponirati u digitalni marketing, a dotad, bez grižnje savjesti uživajte u […]
[…] 5. Zašto Facebook nije i nikada neće biti Google? […]
Ja sam za vas saznala preko Marketing Meetupa i glasnog Ilije. Eto, i to vam je još jedan kanal oglašavanja :-)