2 425 486 528
Dvije milijarde četiristo dvadeset i pet milijuna četiristo osamdeset i šest tisuća petsto osamdeset i dva.
Ne, ovo nije broj zrnaca pijeska na Copacabani, već broj ljudi koji su, do trenutka pisanja ovog članka, pogledali Gangam Style. S obzirom da svi znamo što je Gangam Style, svima nam je jasno da nema puno kanala koji potpune anonimce mogu lansirati u stratosferu na način na koji to može YouTube. U 2011. godini izašla je vijest da je obitelj koja je snimila legendarni video Charlie bit my finger zaradila £100,000 na reklamama. Ubrzo je i riječ “viralan” postala viralna, a ostalo je povijest. YouTube je, u međuvremenu, stasao u socijalnog diva, a njegove promotivne mogućnosti koriste gotovo svi koji žele biti netko i nešto u online svijetu, bili oni sportaši, političari, profesionalni gameri ili, pak, potpuni anonimci. YouTube je, u roku od tek nekoliko godina, postao mjesto ostvarivanja snova, ali je ujedno postao i izuzetno kompetitivna arena u kojoj se stotine tisuća video uradaka bore za svoje mjesto pod suncem. U pozadini svakog videa koji postane popularan i ispuni svoj potencijal stoje tisuće drugih koji propadnu. Dokaz tome je i Petit Tube – stranica koja vam daje mogućnost da zavirite u gotovo nadrealan svijet YouTube videa koje do sada nitko nikada nije pogledao. Ako ste uložili truda u snimanje videa kojeg ćete postaviti na YouTube, a ne želite i sami postati dio neslavnog “0 views” kluba, ovaj blog post je za vas.
Prije nego što se detaljnije dotaknem samog problema, želio bih skrenuti pozornost na jednu stvar – često nećete imati kontrolu nad popularnošću vašeg videa. Nemali broj ljudi postao je jako uspješan na YouTubeu bez ikakvog planiranja. Jednostavno, našli su se na pravom mjestu u pravo vrijeme. Za sve nas druge kojima je sreća nepoznanica u razini Sanskrta, popularnost YouTube videa ovisit će o brojnim faktorima na koje, ipak, možemo utjecati. Optimizacija YouTube videa je složen proces koji uključuje dugoročno planiranje i igranje s ključnim riječima. Za razliku od Google AdWordsa, YouTube optimizacija nije rocket science, ali nije ni daleko od toga. Kvaliteta prilagođavanja sadržaja svog YouTube videa različitim tražilicama, ali i preferencijama korisnika, utjecat će na njegovu popularnost. Napravite to što bolje i možete se nadati uspjehu. Nemojte to napraviti i možete jedino moliti boga da vam je dijete novi Charlie.
Algoritam kojim YouTube određuje pozicioniranje videa, ali i prijedloge koje daje korisniku, koliko god bio kompleksan, na kraju se svede na dvije jednostavne stavke. Popularnost nekog videa ovisit će prvenstveno o:
- Vremenu kojeg korisnici provedu gledajući video
- Reakcijama na taj video
Prva stavka je posebno važna. Broj klikova na video ne određuje koliko će on biti popularan, barem ne u mjeri u kojoj većina korisnika to doživljava. View count je relativno lako manipulirati zbog čega YouTube preferira watch time kao najbitniju metriku. Drugim riječima, vrijeme koje korisnici provode gledajući neki video utjecat će na pozicioniranje tog videa u znatno većoj mjeri nego ukupni broj klikova. Druga stavka, reakcije na video, odnosi se na ukupni engagement kojeg korisnici manifestiraju u vezi s nekim videom. Pozicioniranje nekog videa, prema engagementu, ovisi o:
- Broju komentara na taj video.
- Broju lajkova na tom videu.
- Količini embedanja tog videa na različitim web-stranicama.
- Količini dijeljenja tog videa na raznim društvenim mrežama.
- Broju pretplatnika na YouTube kanal kojem taj video pripada.
Ovo je samo mali dio relevantnih YouTube metrika (ostale možete pronaći ovdje) i samo dio onoga što morate imati na umu kada kreirate YouTube sadržaj. Količina trikova koji su potrebni za savršeno ispoliranu optimizaciju YouTube videa dovoljno je velika da se napiše podeblja knjiga, zbog čega sam se odlučio na definiranje nekolicine stvari koje je potrebno imati na umu, a velika količina YouTubera ih nije ni svjesna ili im jednostavno ne pridodaje dovoljno pozornosti. Pa krenimo:
1. Viralnost se ne poklanja, ona se zaslužuje.
Prva točka je ujedno i najvažnija. Možete se vi nasaditi na glavu, pročitati sve moguće knjige o optimizaciji, ali ako sam sadržaj videa nije dovoljno zanimljiv dovoljnoj količini korisnika, šansa za njegov proboj je nula. Stvaranje kvalitetnog sadržaja u bilo kojem obliku nije jednostavna stvar. Kako bi napisao In Cold Blood, Truman Capote je šest godina proveo skupljajući informacije i pišući samu knjigu. Svoje prošlogodišnje remekdjelo Boyhood, Richard Linklater snimao je dvanaest godina. Vrhunski sadržaj traži iznimno puno truda, rada i priprema. Naravno, živimo u vremenima instant gratifikacije i instant zvijezda, stoga je moguće da neki video kojeg ste slučajno snimili i uložili nula napora postane najgledaniji video na svijetu, ali za većinu ljudi vrijedi jedno pravilo – rezultati će vam ovisiti gotovo isključivo o količini uloženog truda. Planiranje YouTube videa nije nikakva iznimka. Znam da mnoge iritira ta već pomalo izlizana mantra o tome kako je “content kralj”, ali pogodite što – content je kralj. Dobar koncept će, nekako uvijek isplivati sam od sebe. Ja vam ne mogu reći kako napraviti video koji jednostavno mora postati viralan (a i da mogu, radio bi to za sebe i tukao milijune na reklamama), ali vam mogu pomoći kako mu olakšati da dođe tamo.
Zapamtite, viralnost, istina, često je samo rezultat sreće, ali većini ljudi ona neće biti poklonjena već mora biti zaslužena.
2. YouTube nije toliko pametan, iskoristite to
YouTube je rezultat tisuća i tisuća sati truda jako pametnih ljudi, to je valjda svima jasno. Riječ je o programu koji jako dobro zna što želi i jako dobro zna kako to postići. Međutim, YouTube je i dalje samo hrpetina koda, a sve što je hrpetina koda moguće je, na ovaj ili onaj način, preveslati. YouTube će analizirati i pročešljati svaku nulu i jedinicu vašeg videa, ali ono što YouTube nikako ne može jeste – znati što se točno u vašem videu nalazi. Iskoristite to i optimizirajte sam video prije nego što ga uopće uploadate.
Kada je u pitanju search engine optimizacija, YouTube se u mnogo toga ponaša jednako kao i Google. Optimizacija samog videozapisa se ne razlikuje previše od optimizacije bilo čega što biste stavili na internet a želite da to bude vidljivo na raznim pretraživačima. Prije nego što video stavite na YouTube, potrebno je optimizirati i sam video file. Na donjoj slici prikazao sam kako to napraviti, pa krenimo redom.
- Naziv dokumenta trebao bi biti identičan kao i željeni naziv videa. Ako ste odlučili napraviti video naziva “Funny Cat Fails OMG”, neka vam i naziv samog dokumenta bude takav.
- Dodajte vašem dokumentu što relevantnije tagove.
- Dodajte vašem dokumentu što relevantniji opis.
Nakon što ste to napravili, slobodno možete vaš video učitati na YouTube i od tada je optimizacija direktno na YouTubeu vaša jedina briga.
3. Dobar naziv je pola posla
Ovo je toliko logično da sam dobro razmislio hoću li ga uopće uključiti ili ne. Pa ipak, osnove je dobro ponoviti s vremena na vrijeme.
Dobar naziv zlata vrijedi, to je valjda svima jasno. Prilikom definiranja naziva YouTube videa, potrebno je iskoristiti tih 100 znakova (uključujući praznine) što je bolje moguće. Naziv vašeg videa često predstavlja jedini oblik kontakta s korisnicima zbog čega je bitno da on zvuči što primamljivije. Zamislimo da ste se odlučili snimiti video o crnim rupama i dvoumite se hoćete li ga nazvati “crne rupe” ili “znanost crnih rupa: jedan od najvećih misterija svemira”. Kad pogledate, potpuno je jasno da je drugi naziv određeniji, informativniji te, na kraju dana, jednostavno bolji. 100 znakova i nije toliko malo kao što se možda doima, stoga je u vašem interesu da taj prostor iskoristite što je bolje moguće. Isto vrijedi i za naziv kanala. Ako baš ne morate, nastojte da vam se kanal ne zove “p00ssyl0ver”.
Prilikom smišljanja naziva videa vodite računa o ključnim riječima na isti način na koji bi to radili da je riječ o bilo kojoj drugoj search engine optimizaciji.
4. Dobar opis je druga polovica
5000 znakova. PET TISUĆA! Eto, toliko vam YouTube nudi da napišete suvisao opis svog videa. Malo vještiji poznavatelj povijesti mogao bi prepričati povijest čovječanstva u pet tisuća znakova. S pet tisuća znakova možete sastaviti kratku priču, malu kuharicu i pismo tetki u Aucklandu. Kad vam je YouTube već ponudio toliko prostora – iskoristite ga. Ne morate, naravno, iskoristiti svih pet tisuća znakova za cute cat video, ali nemojte opet da bude prazan kao srce moje bivše. Iskoristite taj prostor. Evo i par razloga zašto biste to trebali učiniti:
- Opis također spada u bitan dio procesa optimiziranja YouTube videa.
- Opis, kao što mu ime govori, opisuje o čemu je u videu riječ što je pogotovo dobro kada imate velik video u kojem se nalazi dosta informacija. Što više koristi i informacija ljudi imaju od vašeg videa, veća je šansa da će ga proslijediti.
- U opis možete uključiti čitavo brdo dodatnih materijala i referenci vezanih uz vaš video, što je svakako added value koji neće ostati nezapažen.
- U opis možete dodati linkove na svoje društvene mreže.
- U opis možete staviti link na vaše službene web stranice.
Obratite pažnju da najvažnija poruka dolazi prva. Imate samo tri reda teksta koji je korisnicima vidljiv ispod samog videa. Za ostatak teksta, korisnici moraju kliknuti na show more. Pobrinite se da najvažnija poruka ide u prva tri reda, a manje bitni detalji pri kraju samog opisa.
Pogledat ćemo i usporediti dva različita videa koji se dotiču iste teme. Riječ je o paradoksu nezaustavljive sile. Prvi video snimilo je Henry Reich, poznatiji kao MinutePhysics (inače, fantastičan kanal kojeg preporučujem svima) a drugog Kelly George. Prvi video ima skoro 10 000 000 pogleda dok drugi ima jedva tisuću. Naravno, na tu razliku utjecali su brojni faktori, poput same kvalitete videa, kvalitete sadržaja, prezentacije, optimizacije i još mnoštvo drugih. To nam, međutim, sada i nije toliko važno. Osvrnimo se prvo malo na opis prvog videa.
Kao što vidimo, riječ je o dobro odrađenom opisu. Svakako da postoji mjesta za napredak i da bi mogao biti malo informativniji, ali drugi elementi su tu – povezanost s društvenim mrežama, opis samog kanala, zahvale te link na službeni merch. MinutePhysics je svakako iskoristio taj prostor.
A sada pogledajte ovu abominaciju. Pogledajte je. Nemojte ovo raditi. Dajte ljudima materijala i razlog da stisnu ovaj palac okrenut prema gore. Jasno mi je, Kelly George sigurno nije osoba kojoj je previše stalo do viralnosti i svoj kanal koristi vjerojatno za sebe i prijatelje, ali to nam sada nije bitno, uzeo sam ovaj video kao primjer i moguće je naći tisuće YouTubera koji očito žele stvoriti brand, a izostavljaju uključiti i ispolirati opise. Nemojte biti jedni od njih.
5. Ušminkajte thumbnailse
Jedan od vjerojatno najzanemarenijih faktora kvalitetno odrađene optimizacije YouTube videa su thumbnailsi. Ove male sličice (minijature) jedini su vizualni kontakt koji ljudi imaju s vašim videom prije nego ga uopće otvore. Prema maksimi dobrog, starog oglašavanja – thumbnail bi trebao vrištati “klikni na mene”. Naravno, ne bi trebao biti napadan do te mjere da poželite autoru gatati iz kralježaka, ali trebao bi biti dovoljno suptilan i šarmantan da privlači pozornost. Audrey Hepburn. Eto! Neka vam thumbnail izgleda kao Audrey Hepburn dok doji Bambija iz bočice. Iako nam zdrav razum nekako nameće kako je potpuno logično da je thumbnail potrebno učiniti što primamljivijim, dovoljno je sporadično preletjeti po YouTubeu da bi se uvjerili kako većina korisnika toga jednostavno nije svjesna. Kako bi to ilustrirao, vratimo se na trenutak našim primjerima. Upišete li u YouTube pretraživač “immovable object vs unstoppable force”, prvo što ćete ugledati je:
Pogledajte malo niže i vidjet ćete:
Da, to su opet naši primjeri. Ne želim ulaziti u nikakve dizajnerske lamentacije jer s dizajnom imam veze kao Bob Sapp sa sinkroniziranim plivanjem, ali potpuno je jasno da prvi thumbnail ovdje odnosi pobjedu. Vizualno je dinamičan i ima semiotičku težinu. Elementi tog thumbnaila u međusobnom su odnosu i pričaju svojevrsnu priču. Iz te priče je nemoguće zaključiti o čemu je u videu riječ, ali to nije ni toliko bitno – thumbnail vas mami da ga kliknete. Drugi thumbnail prikazuje prst koji pokazuje u simbol beskonačnosti. Meni to ništa ne govori, a ni vama, a pogotovo ne nekome tko ne zna za paradoks nezaustavljive sile. Riječ je o neiskorištenom vizualnom prostoru. Utrošite vremena u odabir thumbnaila jer bi on trebao predstavljati vaš video u najboljem svjetlu. Pobrinite se da bude vizualno što privlačniji te, po mogućnosti, što informativniji.
Ovaj članak je dao samo osnovni uvid u kompleksan svijet YouTube optimizacije i trebao bi poslužiti kao dobar uvod u izgradnju vaše YouTube kampanje. Algoritam prema kojem se rangiraju videozapisi iznimno je kompleksan i zahtijeva da mu se u potpunosti posvetite ako želite ostvariti maksimalne rezultate. Međutim, bez obzira koliko ta optimizacija bila kompleksna, temeljno pravilo je jednostavno – optimizacija je samo skup alata koji vam pomažu u promociji sadržaja. Optimizacija nije čarobna formula. Kvaliteti sadržaja bi trebali uvijek davati prioritet, a onda će algoritmi i društvene mreže odraditi svoje. Ako vam je sadržaj videa loš – uzalud trošite vrijeme.
Ako ste prepoznali potrebu za kvalitetnim sadržajem u vašem poslu, Javite nam se.
echo adrotate_group(8);Zatražite ponudu
Newsletter
Kategorije
- akcija (31)
- community management (19)
- content marketing (19)
- development (7)
- digitalni marketing (8)
- društveni mediji (25)
- edukacija (16)
- facebook (47)
- foursquare (1)
- instagram (4)
- linkedin (5)
- marketing automatizacija (1)
- pinterest (1)
- twitter (10)
- vijesti (4)
[…] 8. YouTube viralnost? Svakako, ali prvo zasučite rukave. […]