Svaka usluga ima svoju cijenu. Kod određivanja cijene određene usluge potrebno je uzeti u obzir vidljive usluge koje se vrše (konkretan rad vidljiv klijentu), ali i one koje nisu vidljive (podrška, komunikacija…). Usluga vođenja profila na društvenim mrežama (community management) je relativno mlada “struka”, ali su se već iskristalizirale cijene koju profesionalne agencije naplaćuju na mjesečnoj bazi.
Prema našim iskustvima i saznanjima, cijena community managementa se u Hrvatskoj naplaćuje od 2.000,00kn (freelanceri, studenti…) pa do 4-5 puta više koliko naplaćuju veće agencije (naravno, sve ovisi o veličini projekta, broju profila…). Nemojmo se zavarati, možete sigurno dobiti community management i za 500,00 kuna, koliko će vam naplatiti i “mali od susjede”, koji cijeli dan visi po Facebooku pa će vam tu i tamo napisati koji status. Taj “mali od susjede” vam za dodatnih 500,00 kuna može napraviti i web stranicu. U ovom članku se nećemo baviti s “malim od susjede”, nego profesionalnim cijenama, bilo pojedinaca, bilo agencija.
Što ulazi u cijenu community managementa?
- Pisanje objava je ono što mnogi vide kao jedinu stvar koju agencija napiše u ime klijenta, računajući kako je previše dati nekoliko tisuća kuna za recimo 2 objave dnevno. Iz iskustva mogu reći da pisanje objava čini manje od 10% ukupnog posla agencije s klijentom. Također, ako mislite da je napisati objavu lagano, trebate u obzir uzeti da svaki dan treba napisati 2 objave (ako baratamo s dogovorene 2 objave, to može biti i manje i više), a to je 60 objava mjesečno. Svaka ta objava mora biti zanimljiva, svježa, treba poticati na konverzaciju, treba biti pažljivo sročena i gramatički ispravna, objavljena u pravo vrijeme… Onda vidite da to baš i nije tako jednostavno.
- Podrška te odgovori na upite i komentare. Dnevno je potrebno napisati puno više komentara i odgovora na upite i komentare nego objava, te je to dio posla koji zahtjeva jako puno vremena, koncentraciju i pravovremenost. Krajnji korisnik na postavljeno pitanje očekuje odgovor u roku od maksimalno sat vremena, a jako često postanu ljuti ako im se ne odgovori u roku od 15 minuta. Zbog toga je izuzetno bitno da je unutar agencije stalno netko on-duty, kako bi pratio profile i pravovremeno reagirao. Što se nas tiče, svojim klijentima nudimo podršku od 08-23h, 7 dana u tjednu, u dvije smjene. Jednom sam, dok sam u 22h izlazio iz ureda primjetio da netko loše piše o klijentu (u konkretnom slučaju bez razloga) na njegovoj fan stranici. Dok sam hodao prema stanu svako malo sam zastajkivao na cesti i odgovarao preko mobitela, u međuvremenu provodeći vrijeme s mobitelom na uhu konzultirajući se s ostalim članovima tima. To je ono što mnogi ne vide, ali je uključeno u cijenu community managementa.
- Strategija. Za svaki mjesec je potrebno razraditi i dogovoriti strategiju o nastupu na društvenim mrežama i odrediti o kojim temama će se komunicirati.
- Monitoring brenda na Internetu je još jedna stvar koja je uključena u cijenu, a uključuje praćenje objavljivanja vijesti i komentara o brendu.
- Komunikacija s klijentom također zahtjeva jako puno vremena. S obzirom da djelujemo kao vanjska agencija, ne možemo znati sve događaje unutar tvrtke, te je potrebno stalno biti u komunikaciji s odgovornom osobom iz tvrtke kako bi bili u toku s događanjima i ta događanja prenijeli fanovima. Komunikacija uključuje fizičke sastanke, e-mail konverzaciju i telefonske konzultacije.
- Izvještaji se pišu i šalju jednom mjesečno, a kod nekih klijenata i tjedno. Potrebno je skupiti sve kvantitativne podatke o kampanji u prethodnom mjesecu, zapisati sve konkretne korake koji su odrađeni i plan za sljedeći mjesec. Zbog toga svaki prvi u mjesecu zovemo Report day :-).
Kada vidite sve ove stvari gore, vjerojatno vam je jasnije zašto profesionalni community management ne može koštati 500,00kn. Cijene koje se naplaćuju pokrivaju sve troškove tvrtke, opremu s kojom obavljamo ovaj posao, potrebni softver, edukaciju zaposlenika…
Budite izuzetno oprezni kod raznih “agencija” koje imaju 1-3 zaposlenika, i uz 18 drugih usluga (dizajn, web, programiranje, brending, AdWords…) vam nude i usluge vođenja profila na društvenim mrežama. Zapitajte tko su osobe kojima ćete prepustiti vaše račune na društvenim mrežama i kakve su njihove kompetencije i reference za to. Nemojte se zavarati i misliti kako će osoba koja vam dizajnira web stranicu, programira i radi bannere moći kvalitetno voditi i vaše komunikacije s fanovima.
Cijena community managementa?
Želimo čuti vaše mišljenje. Slažete li se s ovim razmišljanjem? Kolika bi trebala biti cijena community managementa i mislite li da postoje agencije koje kvalitetno obavljaju community management za manje od 1.000,00 kuna?
echo adrotate_group(7);Zatražite ponudu
Newsletter
Kategorije
- akcija (31)
- community management (19)
- content marketing (19)
- development (7)
- digitalni marketing (8)
- društveni mediji (25)
- edukacija (16)
- facebook (47)
- foursquare (1)
- instagram (4)
- linkedin (5)
- marketing automatizacija (1)
- pinterest (1)
- twitter (10)
- vijesti (4)
Ilija, potpisujem apsolutno sve što si napisao ovdje :-) Kratko i jasno… Ponekad stvarno zaslužujemo i medalju za trud.
Dao si mi dobru ideju :-)
Misliš da bi svaki mjesec mogao najboljem CM-u dati medalju? :-)
A mogao bih to dijeliti po firmi :-)
Ilija, sve je OK, ALI… Meni je zaista žalosno da se i IT branša i CM i AdWords stručnjaci konstantno bore sa nelojalnom konkurencijom u obliku “malog od susjeda”. To me frustira! Treba ljude educirati da vide kako pisanje postova nije nešto što se radi lijevom rukom dok desnom kompajliraš kernel ili novi banner u AS3.
Slažem se u potpunosti, ali evo, mi se stalno trudimo educirati :-).
Veliki problem su i postojeće tvrtke, koje su poslove upravljanja profilima samo dodali na već postojeći popis usluga koje nude.
Ilija, lagano sam pročitao tekst i za sad želim samo da pitam da li je istina da postoji neko (agencija) ko obavlja taj posao za 1000 kuna?(rekao bih da je to oko 120 evra).
Pre bih to radio za džabe nego za toliko para. To je praktično ponižavanje samog sebe.
I hteo bih ovo pod “strategija”. Ja lično mislim, mada moje mišljenje može biti i irelevantno, da bi pre svega jedan odličan strateg trebao izraditi strategiju, sa predlozima taktika uopšteno, a da CM uređuje taktike u skladu sa trendovima.
Copywriting, zatim… ;) nekako mislim da CM ovde ima previše zadataka
A ima :-(. Što se strategije tiče, većinom CM agencije moraju u dogovoru s klijentom razviti strategiju.
moram da se nadovežem:
gledam ovih dana neke sajtove, koji su radili “ljudi, koji sve znaju”.
Toliki trash skoro nisam video što se tiče copywritinga.
Sve ostalo što im valja na sajtu, uništeno je nerazumevanjem i vizuelne i verbalne komunikacije sa publikom.
…opet kažem, nije moje mišljenje najrelevatnije ;)
Napisano je tako da svako ko se ne bavi ovim “nevidljivim poslom” može, ukoliko želi, da shvati koji su sve to koraci potrebni da te naprave odličnim rudarom na socijalnoj mreži.
Prošla sam sve faze poređenja ovog posla, od toga da mi se kaže da ovo dijete može raditi, do raznih drugih gluposti.No, kad komunikacija i prodaja porastu, niko ne upire prstom u tebe.
Odličan tekst, svakako.
U potpunosti se slažem sa svim napisanim sve dok govorimou okvirima onih koji a) za tim imaju potrebu i b) mogu to platiti.
Naše tržište je specifično s relativno malom publikom raštrkanom na širokom području gdje je većina klijenata isto tako mala i raštrkana (tj. prema tome često lokalnog karaktera).
Da li oni prema tome nemaju pristup gore navedenim uslugama? Da skratim, Mala cijena ne znači nužno i loša usluga i prostituiranje struke, to često, u pravim okolnostima znači samo i malu uslugu. Recimo, umjesto 60, samo 10ak objava mjesečno koje se tiču vijesti koje sami generiraju i koje samo treba prilagoditi okruženju. “Prava” agencija (usko specijalizirana) nema vremena ni, prema svom “pravom” cjeniku financijskog interesa za takve klijente. Budimo realni jer takvi klijenti su realnost, ne nužno škrti ili siromašni, već jednostavno manje zahtjevni. Stavljanje malog od susjede i web tvrtke od 1-3 zaposlenika koja eto usput odrađuje i malo PR/CMa nije opravdano niti prihvatljivo. Mala digresija. Jedino si odvjetnici mogu priuštiti formiranje cijena prema ino standardima jer tu nema izbora. U ovoj djelatnosti ako potencijalni klijent ne pronađe “jeftinog” profesionalca (sjetite se male usluge) kome očekujete da se okrene? Biti će ili uskraćen, ili samouk, ili je tu mali od susjede.
U potpunosti se slažem sa svim napisanim sve dok govorimou okvirima onih koji a) za tim imaju potrebu i b) mogu to platiti.
Naše tržište je specifično s relativno malom publikom raštrkanom na širokom području gdje je većina klijenata isto tako mala i raštrkana (tj. prema tome često lokalnog karaktera).
Da li oni prema tome nemaju pristup gore navedenim uslugama? Da objasnim, mala cijena ne znači nužno i loša usluga i prostituiranje struke, to često, u pravim okolnostima znači samo i malu uslugu. Recimo, umjesto 60, samo 10ak objava mjesečno koje se tiču vijesti koje sami generiraju i koje samo treba prilagoditi okruženju. “Prava” agencija (usko specijalizirana) nema vremena ni, prema svom “pravom” cjeniku financijskog interesa za takve klijente. Budimo realni jer takvi klijenti su realnost, ne nužno škrti ili siromašni, već jednostavno manje zahtjevni. Stavljanje malog od susjede i web tvrtke od 1-3 zaposlenika koja eto usput odrađuje i malo PR/CMa u istu kantu nije opravdano niti prihvatljivo. Mala digresija. Jedino si odvjetnici mogu priuštiti formiranje cijena prema ino standardima jer tu nema izbora. U ovoj djelatnosti ako potencijalni klijent ne pronađe “jeftinog” profesionalca (sjetite se male usluge) kome očekujete da se okrene? Biti će ili uskraćen, ili samouk, ili je tu mali od susjede.
[…] i cijeli dan provodiš na Facebooku, Twitteru i ostalim društvenim mrežama. U članku “Zbog čega community management košta koliko košta?” smo probali prikazati trud koji je potrebno uložiti u kvalitetnu kampanju na društvenim […]
Cijena je onolika koliko je korisnik spreman platiti.
—
Problem je što agencije vjerovatno nemaju dovoljno posla s kojim će platiti sva davanja i dati plaće za 3-4 osobe koje će raditi u tri smjene.
Pa su cijene takve da pokriju sve troškove.
—
Loš primjer je AquaFresh Hrvatska / Slovenija – napravili su nagradnu igricu gdje se kodovi sa ambalaže moraju unjeti u FB aplikaciju, korisnicu su vjerovatno iz neznanja upisivali kodove na zid ili u komentare i tako dopustili da druge osobe iskoriste kod za sudjelovanje.
Tako su kodovi na stranici bili od petka navečer do nedjelje oko 15h :/
Nema tu sada priče o dovoljno ili nedovoljno posla. Zna se koliko košta svaka osoba i koliko ona mora odraditi posla s jednim klijentom. Ako je klijent spreman platiti 500,00kn onda može dobiti koji sat mjesečno, a to nije dovoljno za kvalitetan posao.
Teško je o tome govoriti jer je svaki klijent individualna stvar i teško je napraviti neku generalnu raspravu.
dragi blogeri čitajući vaše komentare, slušajući druge stručnjake, odlazeći na predavanja, pričajući sa mnogim poslovnim ljudima kojima različite agencije i “mali od susjede” nude usluge CM-a, kao i komunicirajući s ljudima iz ove struke odlučio sam Vam postaviti neka pitanja, uputiti kritiku a i napisati određeni komentar..
Gdje je Akcija bila 2007.g. i kakvo iskustvo ima prije osnutka vezano uz društvene mreže?
Twitter malo spominjete. danas velike tvrtke najviše zarađuju preko twittera. ne želim podcijeniti facebook, ali danas njega poznaju svi. svako zna napraviti profil, staviti sliku i krenuti u akciju.
kako je jedan kolega napisao “manite se facebooka to je kao da ste radnik u rudniku”. puno bolje i jednostavnije je prodati kampanje na TWITTERu, jer jako malo ljudi u hrvatskoj ga kuži, a njegove predispozicije su magične.
Akcija zapošljava AISEC studente na pola radnog vremena. Studente bez iskustva. Prema tome za vas rade osobe koje ste gore naveli kao “mali od susjeda”. Ne možete reći da i vi niste krenuli tako u posao. pa i ja sam. pa i drugi su. svi smo jednom bili “mali od susjeda” bilo da se radi o PR-u, marketingu ili CM-u. Od nečega se mora početi, od nečega treba krenuti da bi se čovjek zainteresirao i počeo na nečemu raditi. sigurno niste osnovali firmu dok niste imali čistu računicu. a do tada se radilo u cashu kao mali od susjeda. ljudi su s Facebookom otkrili jedan novi izvor financiranja. i to je dobro, jer ovaj pokradeni i napaćeni narod, s 340.000 nezaposlenih konačno ima šansu zaraditi nešto i prehraniti svoju obitelj. hoćete im to zabraniti?
bavim se marketingom i PR-om. mojim klijentima svakodnevno stižu e-mailovi kao i telefonski pozivi različitih agencija koje nude usluge internet marketinga. cijene se kreću od famoznih 1200 kn za izradu FB stranice do 5000 kn. ne podržavam one koji na prgav način pokušavaju varati svoje buduće klijente. jer izrada FB stranice je danas toliko jednostavna da se ne bi trebala naplaćivati 1200 kn. ali kad jedan stomatolog koji zarađuje 50 soma dnevno dobije ovakvu ponudu i ne kuži se u ništa, njemu nije problem ispaliti 1200 kn. problem je šta će ovakvih ponuda u budućnosti biti sve više, prevarenih ljudi također sve više a rezultati će biti porazni i onda će ljudi izgubiti vjeru u facebook.
po meni država treba udariti šakom o stol, ali to se neće tako brzo dogoditi. ZAKONe trebaju donositi stručni ljudi za dobrobit društva a ne za sebe i svoj profit. taj se zakon onda treba i provoditi. mi imamo zakone koje nitko ne provodi. stoga pati cijela branša od marketinga, PR-a, community managementa. a zašto? zato jer se s tim poslom danas bave svi bez obzira na struku. ljudi su nanjušili laku lovu. svi su danas menadžeri. PR stručnjaci i CM-ovi.
također potrebno je puno uložiti i u edukaciju. edukaciju naših budućih klijenata. danas se nudi svašta, a i prodaje svašta , a rezultati su nikakvi. facebook ima strahovitu moć da ljudima popravi prodaju ali oni i dalje ne vjeruju u taj proizvod. razlog tome je mišljenje da je marketing prodavanje magle. kako su prevareni u prošlosti od strane radia, novina i drugih koji su im svašta obećavali i uzimali velike svote novaca tako sada nemaju vjere ni u facebook. znam kako radi radio dalmacija, slobodna dalmacija i slični. prevara žešča.
po meni FB ili CM nije neka velika filozofija. to je samo sa stručne strane gledano stvorena jagma da je posao community managera nešto posebno. u 99% slučajeva koje ja poznam “mali od susjede” je odradio puno kvalitetnije od agencije, uz manje troškove i puno bolje rezultate. softver nije toliko nedostupan da je mali tu u nekom zaostatku za agencijom.
čak i softver i sve šta gore navodite može se nabaviti i pristojno živjeti. danas poznam sigurno 20-tak likova koji rade samo FB management i uredno žive od toga. većina živi u Zagrebu ali i split se budi i to vode poslove za jače firme.
nekad pojedinac ima jaču inspiraciju nego 10 firmi. sve je stvar koliko neko profesionalno ulaže u sebe, svoj rad, edukaciju i koliko je inspirativan.
a mislim da je pravi facebook manager osoba koja uz gore navedeno poznaje krizno komuniciranje, odnose s javnošću, osoba koja shvaća da je svaki klijent sam po sebi specifičan i da se njime treba maksimalno ozbiljno pozabaviti. na kraju jako je bitno upoznati proizvod ili uslugu koju nudi klijent, njegove kupce ili publiku a i dobro testirati aktivnosti njegovih fanova na mreži. tako da prije nego se počne jedna profesionalna kampanja za firmu koja želi ostvariti porast od miljun kuna godišnje po meni je potrebno 3-6 mjeseci istraživanja tržišta, a za taj segment koliko sam upoznat u hrvatskoj su spremne možda dvi-tri jače agencije iz metropole i imaju jako dobre rezultate za sada. svi ostali tapkaju u mraku i nude neku vrstu CM-a koja u konačnici uspoređujući sa europskim standardima je daleko ispod prosjeka.
tako malog od susjede nemojte podcijeniti, jer njih će biti sve više, a cijene će usluga za vođenje FB stranica biti sve niže, no twitter ima veliki potencijal ako se radi posebno .
_____________
Zašto ste vi najbolji a svi drugi loši. Ne navodite svoje loše odrađene kampanje već samo kvalitetne i dobre primjere. Ocrnili ste HG Spot kao primjer loše odrađene kampanje. Znači li to da njima niste uspjeli prodati svoje usluge pa ste ih odlučili javno linčovati?
Znači vi raspolažete isključivo sa WIN WIN situacijama. dajte nam neke primjere u kojima ste pogriješili, gdje ste pogriješili, što ste učinili da popravite pogrešku i kako to sad napreduje.
hvala i ugodan vikend
Gorane pozdrav,
probat ću odgovoriti na sva pitanja i komentare. Nažalost, neću moći biti dovoljno opširan koliko bih mogao biti.
2007. godine Akcija nije postojala i tada u Hrvatskoj nije postojala niti jedna agencija specijalizirana za društvene mreže jer toga jednostavno nije ni bilo u toj mjeri da bi se netko time profesionalno bavio.
Twitter manje spominjemo iz jednostavnog razloga jer je potražnja za Twitterom značajno manja.
Trenutno je u Akciji zaposlena samo jedna osoba kao student (govorim o odjelu za komunikaciju). Ostali su zaposleni full-time i imaju završene fakultete.
Mi klijentima točno napišemo što dobivaju za koju uslugu i zašto takva usluga toliko košta.
Mi jako puno ulažemo u edukaciju tržišta, kroz naš blog, kroz ebook kojeg smo nedavno objavili, kroz predavanja na konferencijama i seminarima…
Priča o tržištu i cijenama je preširoka i predugačka da bi o tome pisali preko komentara.
Mi ne kažemo da samo najbolji, nego samo da smo vrhunski u svom poslu. S HG Spotom nikada nismo komunicirali, samo smo se osvrnuli na lošu praksu.
Što se tiče pogrešaka, u cijelom periodu nam tek sada odlazi prvi klijent, i to čisto iz razloga jer sve operativne stvari (koje mu je do sada radilo nekoliko agencija) prebacuje interno. S nama je jako zadovoljan, već nas je preporučio dalje i platio nam internu obuku za njegovog zaposlenika. Ako se dogode pogreške, one su većinom manje i nisu dovoljno velike za jedan članak. A i već smo pisali o problemima koje smo imali i rješenje za te probleme.
Uz sve to, za bilo kakvo pisanje o našem procesu i konkretnim primjerima trebamo dobiti dopuštenje od klijenta, kao što smo morali dobiti dopuštenje Hotela Park za case study kojeg smo objavili.
Svaka čast na kirurškom seciranju realnosti Gorane!
[…] CM-ovi održavaju zajednicu dok je zadatak social media marketing managera da je grade, slikovito rečeno SMM-ovi privlače korisnike, a CM-ovi ih dočekuju. CM-ovi bi trebali sudjelovati u kreiranju sadržaja jer komunicirajući direktno s korisnicima najbolje znaju što im odgovara, a SMM treba dati okvir za tu komunikaciju koji će biti u skladu s čitavom klijentovom strategijom i marketinškim pristupom, offline i online. […]
[…] znaju da su community manageri superjunaci, nemoj skrivati svoje […]
[…] Zbog čega community management košta koliko košta?, koji će vam prikazati sve procese koje agencije poput Akcije moraju prolaziti na mjesečnoj bazi kako bi našim klijentima pružili najbolju moguću uslugu i maksimalne rezultate. […]
[…] a osoba od povjerenja kaže: „Znam o čemu pričam i znam da je to važno i točno“, ali community manager koji stvara povjerenje na ovakvoj razini nije bahat. On je skroman i priča jednostavnim jezikom […]